Bij hypnose ben je in een trance waarbij je de aandacht op een bepaald onderwerp richt. Het hier en nu wordt even minder aanwezig. Je kunt het vergelijken met het kijken naar een spannende film. Je aandacht is gericht op die film en je omgeving ben je even "kwijt”. Je hoort bijvoorbeeld wel dat iemand je roept maar het komt toch net niet helemaal binnen.

Door deze gerichte aandacht wordt ons bewustzijn of rationele denken zodanig teruggebracht, dat diepere niveaus van het onderbewuste kunnen worden benaderd ten behoeve van onze gezondheid. Hypnose is in de medische wereld steeds meer geaccepteerd. Het gebruik van hypnose voor therapeutische doeleinden wordt hypnotherapie genoemd. Hypnotherapie is effectief bij het behandelen van een groot aantal problemen die te maken hebben met emoties, lichamelijke klachten en/of aangeleerde gewoonten.

Medisch gebruik
Hypnotherapie wordt toegepast bij vrijwel alle soorten pijn, bijvoorbeeld om pijn tegen te gaan die wordt veroorzaakt door artritis of rugklachten. Hypnotherapie kan symptomen verlichten en de effecten verminderen van chronische klachten, zoals een prikkelbare darm, hooikoorts, allergieën, wratten, astma en eczeem.

Psychologisch gebruik
Hypnotherapie wordt ingezet bij het overwinnen van angst, spanning, depressie, fobieen en dwangneurosen. De therapie kan tevens helpen bij verslavingen aan alcohol, gokken, drugs of nicotine. Door tijdens de hypnotherapie positieve suggesties te geven over het niet-roken kan bij de client een afkeer tegen de smaak en de geur van sigaretten ontstaan. Daarnaast helpt hypnotherapie om terug te gaan in de tijd om een trauma ongedaan te maken. Hypnotherapie kan ook worden ingezet om tot prestatieverbetering te komen. Veel kinderen en jongeren bezoeken de Ayurveda Kliniek om hun concentratie te verbeteren en/of om de lesstof op school beter te onthouden.