Hirudotherapie is de officiele benaming van bloedzuigertherapie. Deze therapie wordt al eeuwen lang utigevoerd. Bloedzuigertherapie heeft de laatste jaren een ware 'renaissance' doorgemaakt in de behandeling van een groot aantal aandoeningen.

Het aftappen van bloed bij zieken (phlebotomie) was tot de twintigste eeuw een zeer gangbare medische handeling. Voor deze behandeling werd ofwel de lancet ofwel de bloedzuiger gebruikt, meestal de Hirudo Medicinalis. De Hirudo Medicinalis, die heden ten dage ook wordt gebruikt is een kleine Europese zoetwaterworm, die verwant is aan onze aardworm. Vanaf circa 1880 is met de opkomst van de moderne geneesmiddelen het aderlaten en daarmee de Hirudotherapie in vergetelheid geraakt.

Tegenwoordig staat bloedzuigertherapie weer volop in de belangstelling wegens de goede resultaten die ermee behaald kunnen worden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het speeksel van de bloedzuiger allerlei medisch actieve stoffen bevat. Het speeksel van de Hirudo medicinalis bevat stoffen met verdovende, pijnstillende, vaatverwijdende, bloedverdunnende en trombusoplossende eigenschappen zoals hirudine, hyaluronidase, chymotrypsine, destabilase, proteinaseremmers, collagenase en andere niet nader geidentificeerde stoffen.

Bloedzuigertherapie is een vrijwel pijnloze behandeling en duurt na het zetten van de bloedzuigers een half tot een heel uur. Nadat ze zich vol hebben gezogen, laten ze vanzelf los. De beetwond zal tot maximaal 24 uur licht blijven bloeden. Dit verhoogt het therapeutisch effect.

Voor welke Indicaties kan bloedzuigertherapie worden ingezet?

Hieronder geven we een opsomming van de mogelijke aandoeningen waarbij bloedzuigertherapie effectief kan worden ingezet:

• acute en chronische pijn in de gewrichten (blessures)
  • spataderen en zweren
  • carpaal tunnelsyndroom, tenniselleboog, golf-arm
  • hoge bloeddruk
  • huidaandoeningen
  • reumatische aandoeningen
  • oogaandoeningen zoals staar en retinopathie
  • steenpuisten en abcessen
  • rugklachten
  • middenooronstekingen, tinitus (piepen in oren)
  • hart- en vaatziekten